Wat is UX Design?
Wat is UX? En wat kan je hier mee? UX staat voor User Experience, in goed Nederlands 'gebruikerservaring'. Het gevoel dat een bezoeker van een app of website meekrijgt dus.
Het is uitermate belangrijk dat bezoekers van bijvoorbeeld een app of website een goed gevoel bij die site of app krijgen.
Wie dit wil bereiken moet in elk geval weten wat de wensen van de bezoekers zijn.
Zeg nou zelf...
Terugkerende bezoekers zijn van belang, alleen al vanwege de conversie.
Bezoekers ervaren met name een goed gevoel als een app of website betekenisvol, plezierig, gebruiksvriendelijk, bruikbaar en functioneel is.
Slechte UX = alternatief zoeken
Wie bezoekers een dienst biedt die niet goed of slechts gedeeltelijk werkt, die weet een ding zeker: de bezoeker zal een alternatief zoeken en zeker niet terugkeren.
Echt waar! Je bent ze kwijt en ze komen niet terug.
Iedereen heeft dat wel eens ondervonden in de vorm van een pagina die niet laadt of iconen die niet doen wat ze beloven.
Juist dergelijke zaken blijven gebruikers bij en veroorzaken een negatief gevoel. Elke bezoeker van een website of een app is op zoek naar in optimale gebruikerservaring. Vinden ze dat niet, dan ben je ze kwijt. Voorgoed.
Wensen van de klanten
Het inventariseren van de wensen van de klant is de eerste stap die gezet moet worden om een complete UX te creëren.
Door klanten te interviewen, door dataonderzoek en doelgroepenonderzoek zijn de wensen van de klant in kaart te brengen.
De uitkomst vormt de basis voor het bedenken van onderdelen die een UX vormen.
Eigenlijk is het heel simpel.
Weet je bijvoorbeeld dat veel mensen op leeftijd een bepaalde app gebruiken en dat toch wel wat lastig vinden? Laat dan kleine knoppen achterwege en kies voor grotere knoppen.
En bedien je bijvoorbeeld een doelgroep die graag berichten deelt via social media, zorg dan dat dit via een druk op de knop ook mogelijk is.
Wie optimale UX nastreeft, krijgt te maken met zaken als online strategie, design, marketing en development.
Mediabureaus en ICT-bedrijven
De rol van professionele UX-designers wordt daarom steeds belangrijker.
Behalve het analyseren van gebruikservaringen, verricht de designer testen en maakt hij verbeteringsplannen.
Ook het adviseren van developers en visual designers behoort tot een van zijn taken net als een actieve bijdrage leveren aan het genereren van leads en conversie-optimalisatie.
De UX-designer coördineert UX-initiatieven en werkt voorstellen uit in wireframes of prototypes.
De designer maakt daarvoor onder meer gebruik van A/B testen. A/B testen biedt mensen de mogelijkheid twee varianten uit te proberen om zo te zien welke methode als meest plezierig ervaren wordt. Soms wordt ook de groep testers in tweeën verdeeld.
Ook card sorting is een methode die veel gebruikt wordt. Mensen moeten dan kaarten met onderwerpen groeperen waardoor inzicht ontstaat in een – aldus de gebruiker- logische hiërarchie. Deze methodiek wordt vooral toegepast voor het ontwerp van een navigatiestructuur.
De UX-designer werkt bovendien met wireframes (interactie ontwerpen) en mockups (modellen van producten of software, een werkende mockup wordt weer prototype genoemd). Mediabureaus, ICT-bedrijven, webshops en technologische bedrijven hebben vaak UX-designers in dienst.
Cursus UX Design Foundations
De eerste stappen om meer inzicht te krijgen in UX kan door het volgen van cursussen gezet worden.
De cursus User Experience Design Foundations is een cursus waarin de basis van UX uitgelegd en geleerd wordt.
Om die basis van UX onder de knie te krijgen is deze cursus ideaal, zeker voor webontwikkelaars, webdesigners en ontwikkelaars van software.
De cursus behandelt zaken als strategieën, principes, hulpmiddelen en technieken en deelnemers wordt geleerd hoe om te gaan met navigeren, content en layouts.
Daarom zijn UCD, Fitt’s Law, het Gutenberg diagram, Lean UX en prototyping logische zaken die tijdens de cursus aan de orde komen.
Wie de cursus doorloopt, heeft de basisvaardigheden van UX prima onder de knie.
UX Design
Een logisch vervolg op de basiscursus is de cursus Exploring the future of UI/UX.
Tijdens de cursus wordt helder wat er met UX en UI mogelijk is en hoe dit aan (nieuwe) technologieën kan bijdragen.
Deelnemers leren tal van verschillende manieren die toepasbaar zijn bij het ontwerp van een app met als doel de gebruikerservaring te verbeteren.
Ook wordt geleerd hoe je veilige, bruikbare, efficiënte en flexibele apps kunt ontwerpen. Tevens wordt bijgebracht hoe chatbots gebruikt kunnen worden en daarnaast wordt onder meer kennisgemaakt met VUIs.
Na de cursus zijn de kansen die UI/UX bieden duidelijk in beeld gebracht en toepasbaar door de cursisten. Deze cursus is uitermate geschikt voor managers, eindgebruikers en teamleiders.
Weet je genoeg?
UX Design is een mooie tak van sport. Het stelt je in staat om te denken vanuit de bezoeker/gebruiker en maakt echt een verschil.
Vandaag nog starten en je kennis verbreden op het gebied van UX Design? Bekijk dan onderstaande UX Design Cursus.