Hoe ziet het ITIL Foundation examen eruit?
Het ITIL Foundation examen is de perfecte eerste stap voor iedereen die zich wil verdiepen in IT Service Management. In dit artikel geven we een volledig geactualiseerd overzicht van hoe je het ITIL 4 Foundation examen in 2025 kunt halen, wat je kunt verwachten en hoe je je het beste kunt voorbereiden.
Onderwerpen ITIL examen
Tijdens het ITIL Foundation examen worden standaard een aantal onderwerpen behandeld. Je kan onderscheid maken tussen kennis hebben van het onderwerp, of het echt tot in detail begrijpen. Axelos, de partij die het examen afneemt, heeft de volgende onderwerpen gedefinieerd:
1. Servicemanagement in praktijk (begrijpen)
Je kent het begrip “dienst / service” en het concept “servicemanagement als vakgebied” en bent in staat dit uit te kunnen leggen
2. De ITIL levenscyclus van een dienst (begrijpen)
Je bent bekend met de waarde van de ITIL levenscyclus van een dienst (service) en hoe de processen door de hele levenscyclus heen in elkaar verweven zijn.
3. Algemene concepten en definities (kennis)
Je bent in staat de belangrijkste termen en begrippen op het gebied van servicemanagement toe te lichten.
4. Belangrijkste principes en modellen (begrijpen)
Je bent bekend met de belangrijkste principes en modellen van servicemanagement en bent in staat om de tegengestelde krachten binnen servicemanagement in evenwicht te brengen.
5. Bepaalde processen (kennis)
Je hebt inzicht in wat servicemanagementprocessen bijdragen aan de ITIL levenscyclus van een ICT dienst. Je kunt tevens een toelichting kunnen geven over de doelstellingen, de scope, de basisbegrippen, de activiteiten van en de relaties tussen vier van de basisprocessen, evenals de doelstellingen en de scope van de overige achttien processen.
6. Bepaalde rollen (kennis)
Je bent je bewust van de verantwoordelijkheden van een aantal van de belangrijkste rollen in servicemanagement.
7. Bepaalde functies (kennis)
Je bent bekend met de rol, de doelstellingen en de organisatorische structuren van de servicedeskfunctie, en tevens in de rol, de doelstellingen en de overlap met drie andere functies (functions).
8. Technologie en architectuur (kennis)
Je begrijpt hoe de automatisering van diensten bijdraagt aan het integreren van servicemanagementprocessen
Examenkenmerken
Aantal vragen: 40 Meerkeuze vragen.
Duur: 60 minuten (doe je het examen in een andere taal dan je moedertaal, dan krijg je 75 minuten en een woordenboek)
Voorwaarde: Er is geen specifieke training vereist (wel aanbevolen)
Open boek: Nee
Wanneer slaag je? 26 van de 40 vragen goed (65% score)
Type: Online of op papier
Talen: Het examen is beschikbaar in verschillende talen, waaronder Engels, Nederlands, Duits, Frans, Chinees, Italiaans, Japans, Pools, Portugees (Brazilië), Spaans en Thais.
Hulpmiddelen: Het examen is gesloten boek, wat betekent dat je geen hulpmiddelen of aantekeningen mag gebruiken.
Kosten: Bij Icttrainingen.nl zit de prijs van het examen bij de training in. De actuele prijs van de ITIL training, inclusief examen vind je hier.
Online examen (anywhere)
De ITIL certificering is te behalen via een online examen. Dit betekent dat je het examen kan maken op een datum en locatie die jou het beste uitkomt. Thuis, op je werk of op een flexlocatie is allemaal mogelijk. Het examen verloopt via PeopleCert.
Het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding, en je voldoet aan de volgende eisen:
- Je moet je kunnen identificeren (paspoort, rijbewijs, id-kaart)
- Schakel gevirtualizeerd software uit (VMware, Virtual PC, Sandbox etc)
- Je moet je webcam 360 graden kunnen draaien (kan dus ook met een laptop)
- Je bent de enige persoon in de ruimte
- Geen harde achtergrond geluiden
- Je bureau/tafel is leeg
- Je telefoon is uit of niet bij de hand
ITIL examenvoorbereiding
Aan de slag dan maar? Via Icttrainingen.nl bestel je eenvoudig een interactieve online ITIL Foundation cursus en kan je direct starten. De ITIL training is tevens officieel geaccrediteerd door Axelos. Bekijk hier onze ITIL Foundation training.
Wat is ITIL 4 Foundation?
De ITIL 4 Foundation certificering is ontworpen als een introductie tot ITIL 4 en biedt kandidaten inzicht in IT Service Management met een end-to-end werkmodel. Dit model richt zich op het creëren, leveren en continu verbeteren van technologie-ondersteunde producten en diensten.
Voor wie is ITIL 4 Foundation bedoeld?
De certificering is nuttig voor:
- Personen die een basisbegrip willen krijgen van het ITIL-framework.
- IT-professionals of medewerkers van organisaties die ITIL hebben geïmplementeerd.
- Iedereen met interesse in IT Service Management die wil begrijpen hoe ITIL processen en diensten kan verbeteren.
Voor zowel beginnende IT-professionals als ervaren medewerkers die hun kennis willen uitbreiden, biedt de ITIL Foundation-certificering waardevolle inzichten die in vrijwel elke organisatie van pas komen.
Waarom ITIL 4 Foundation in 2025 behalen?
ITIL blijft een toonaangevend framework in IT Service Management. Organisaties wereldwijd passen het toe om efficiëntie en klanttevredenheid te verbeteren. Het behalen van de ITIL 4 Foundation certificering helpt je om:
- Je carrière een boost te geven.
- Waarde toe te voegen aan je organisatie.
- Te begrijpen hoe je IT-diensten beter kunt leveren en beheren.
Met de voortdurend evoluerende IT-wereld is ITIL 4 een cruciale tool om relevant en concurrerend te blijven.